Monday, October 10, 2011

Oh Ability Test


Semalam berlalu sudah Ability Test (AT) oleh pihak penaja aku, PETRONAS. Apa sebenarnya AT nih? Kenapa budak-budak scholar PETRONAS sibuk-sibuk sangat pasal AT nih?

Ability Test ini merupakan saringan pertama kepada pelajar-pelajar tajaan PETRONAS yang akan menentukan sama ada mereka layak ke peringkat seterusnya, iaitu Structured Interview (SI). Sekiranya berjaya dan lulus SI, individu tersebut perlu menunggu selama 6 bulan, di mana dalam tempoh tersebut PETRONAS akan panggil untuk placement kerja. Tetapi sekiranya tiada placement, maka individu tersebut akan di release.

Soalan-soalan dalam AT nih tak susah sebenarnya. But the worst enemy here is TIME!!!
Bayangkan perlu baca passage yang sederhana panjang dalam 5-6 baris dan jawab sebanyak 30 soalan dalam masa 18 minit. Sesi kedua pula perlu menjawab 18 soalan numerical dalam masa 25 minit. Pecah kepala!!! Dan dicampur dengan stress because of time constraint memang terbaek!! Di bawah contoh soalan untuk verbal dan numerical.



Soalan dia tak susah sangat kan? Given enough time bole sahaja dijawab dengan betol. Stress betol tengok timer berdetik tapi masih banyak soalan tak terjawab lagi. In the end, soalan macam ngarut nak di fikirkan tembak saja la labu~

Some information from my friend, said she heard from PETRONAS people, but dunno if it is reliable or not.
Cut to chase, ability test tu bukan nak tengok jawapan betul ke salah, tapi consistency kite jawab soalan tu. PETRONAS hire consultant dari luar, bayar mahal-mahal sbb nak buat ability test tu, tak mungkin PETRONAS bodoh sgt nak senang-senang buang ramai budak yg top studnts kan?

Rahsianya, jawab soalan secara consistent, dalam set soalan tu, akan ada soalan yang berulang or sama concept. Kalo da jawab A untuk soalan atas tu, saolan yang bawah yang sama soalan/concept kene jwb A jugak. Sebabnya, diorg nak staff yang confident dalam buat decision. Tak nak buat double decision bila kerja nanti.

Funny because just got these tips from her today, but my AT was yesterday. -_-"
Anyway, gudluck to all my friends yang mahu kerja dengan PETRONAS. Semoga kita sama-sama berjaya. Amin....

2 comments:

  1. kui kui..

    aku benci test.. terutama personaliti sebab dia akan end up dngan mengatakan aku tak sesuai jadi SECRETARY ... pressure berhari2 selepas itu

    ReplyDelete
  2. hahaha..xp2..cari je keje laen nnt..hehe

    ReplyDelete