Friday, April 15, 2011

Budak Oh Budak : Kisah 1 dan Kisah 2

Kisah 1: Sewaktu jadi fasi tuk kanak-kanak di PASTI, kami ditugaskn utk terangkan cara-cara solat

Aku : Tau tak tertib tuh ape?
Budak : Tak tahu.
Aku : Tertib nih maksudnya berterusan di antara rukun dgn rukun dalam solat tanpa diselangi perkara lain. Contohnya adik angkat takbir, lepas takbir adik g main game kejap lepas tuh baru sambung baca Al-Fatihah. Tak boleh camtuh. Patutnya baca Al-Fatihah terus.
Budak : oooooo
Aku : Paham tak?
Budak : Paham.
Aku : Cuba terangkan balik, Abg nk dgr.
Budak : Time solat tak boleh main game.
Aku : zzzzzzzz ( di susuli gelak yang sgt kuat dari aku)


Kisah 2 : Suatu petang di court futsal V5. Aku di datangi seorang budak kecik dalam darjah 3 atau 4.

Budak : Abg, diorg main futsal nih tak main corner ke?
Aku : Ouh, kalau main petang-petang camnih kitorg main biasa-biasa jer.Tak main corner.
Budak : Ouh kalau camtuh, kalau diorg main time malam diorg maen corner la ae?
Aku : zzzzzzzz ( di susuli gelak yang sgt kuat dari aku)


Aku nih memang tak boleh mengajar budak-budak rasanya. Tak reti and tak tau cane nk terangkan kat diorg. Setiap apa aku explain diorg akan paham lain. Atau adakah mereka sj nk troll aku?
Nanti da ada anak cane la nk terangkan kat anak-anak aku nnt. Aku bakal kene troll ngan diorg jugak ke?haha..
Tetibe teringat arwah abah. Rindu abah. Al-Fatihah....

No comments:

Post a Comment